Menghadapi realiti 'kerajaan pacuan media sosial'

  • 📰 fmtoday
  • ⏱ Reading Time:
  • 68 sec. here
  • 3 min. at publisher
  • 📊 Quality Score:
  • News: 30%
  • Publisher: 72%

Technology Technology Headlines News

Technology Technology Latest News,Technology Technology Headlines

Kehadiran internet dan media sosial telah mengubah cara urus tadbir negara.

Begitu juga dengan kes yang melibatkan penunggang motosikal di Serdang itu. Ia mula tular pada hujung minggu.

Bayangkan pula jika ia berlaku pada zaman pra-internet. Pada masa itu tidak ada kamera pada kereta.. Jika kejadian itu berlaku, mangsa hanya boleh membuat laporan polis tanpa sebarang rakaman. Polis perlu menyiasat dan tentunya mengambil masa lama dan kesudahannya juga tidak dapat ditentukan. Malah sepanjang setahun kerajaan Pakatan Harapan mentadbir, mereka diasak dengan pelbagai isu yang ditularkan melalui media sosial. Boleh dikatakan ia sudah menjadi kerajaan pacuan media sosial lebih-lebih lagi ia tidak disekat hinggakan banyak berita palsu teredar yang boleh menjejaskan sokongan PH.

Malah perubahan kerajaan di Malaysia pada 6 Mei tahun lalu pula boleh dikatakan sebagai antaranya hasil daripada media sosial ini. Bukanlah bermakna media sosial baru berperanan dalam politik Malaysia pada tahun 2018. Ia telah ada lama sebelum itu. Tetapi Dr Mahathir Mohamad sendiri tidak banyak menggunakan Twitter dan Facebook. Beliau adalah generasi blog, dan blog beliau amat popular lama sebelum beliau menjadi pembangkang. Namun blog beliau banyak ditularkan melalui Twitter dan Facebook oleh pengkagum beliau.Pada tahun 1990-an beliau segera membawa Malaysia ke dunia siber melalui gagasan Koridor Raya Multimedia serta aplikasi teknologi maklumat iaitu kad pintar, sekolah bestari, teleperubatan dan kerajaan elektronik.

 

Thank you for your comment. Your comment will be published after being reviewed.
Please try again later.
We have summarized this news so that you can read it quickly. If you are interested in the news, you can read the full text here. Read more:

 /  🏆 5. in TECHNOLOGY

Technology Technology Latest News, Technology Technology Headlines