Teknologi FSO berpotensi selesaikan akses liputan internet kepada rakyat

  • 📰 theSundaily
  • ⏱ Reading Time:
  • 40 sec. here
  • 2 min. at publisher
  • 📊 Quality Score:
  • News: 19%
  • Publisher: 51%

Bernama News

Technology Technology Latest News,Technology Technology Headlines

SEMPORNA: Teknologi Free Space Optical Communication (FSO) digunakan Telekom Malaysia Bhd (TM), bagi memberikan liputan Internet kelajuan tinggi kepad...

: Teknologi Free Space Optical Communication digunakan Telekom Malaysia Bhd , bagi memberikan liputan Internet kelajuan tinggi kepada penduduk di Pulau Bum Bum di sini, berpotensi digunakan di kawasan memerlukan di seluruh negara.

“Manakala baki 85 peratus kawasan ini dalam komuniti tersebut, mungkin perlu ada penyelesaian secara hibrid, ada sesetengah perlu satelit atau VSAT , ada setengah perlu teknologi baharu , saya minta percepat proses. “FSO membolehkan Internet jalur lebar kelajuan giga yang tinggi, sejajar dengan bandar lain di Malaysia. Pulau Bum Bum ini, antara empat lokasi yang telah kami jayakan di Malaysia sejak 2022, termasuklah di Pulau Aman di Pulau Pinang serta di Maludam dan Beladin di Sarawak,” katanya.

Menerusi usaha penambahan itu, jumlah NADI di Sabah akan ditingkatkan kepada 132 buah berbanding 118 sebelum ini, yang mana NADI di Pulau Bum Bum dimanfaatkan lebih 3,000 komuniti sekitar dan 2,200 orang anggota komuniti menyertai program dilaksanakan di pusat itu.

 

Thank you for your comment. Your comment will be published after being reviewed.
Please try again later.
We have summarized this news so that you can read it quickly. If you are interested in the news, you can read the full text here. Read more:

 /  🏆 25. in TECHNOLOGY

Technology Technology Latest News, Technology Technology Headlines

Similar News:You can also read news stories similar to this one that we have collected from other news sources.

Teknologi AI, gambar di Met Gala 2024 adalah palsuTeknologi AI, gambar di Met Gala 2024 adalah palsu - Katy Perry
Source: UMonline - 🏆 27. / 51 Read more »