Demi masa depan orang putih, kata penembak serangan masjid NZ

  • 📰 fmtoday
  • ⏱ Reading Time:
  • 53 sec. here
  • 2 min. at publisher
  • 📊 Quality Score:
  • News: 24%
  • Publisher: 72%

Technology Technology Headlines News

Technology Technology Latest News,Technology Technology Headlines

'Brenton Tarrant' yang menyiarkan serangannya ke atas masjid di Christchurch memuatnaik manifesto di internet menjelaskan tindakannya.

PETALING JAYA: Seorang penembak yang menyiarkan secara langsung serangannya ke atas Masjid Al Noor di Christchurch memuatnaik manifesto menjelaskan sebab-sebab serangan itu, lapor laman Australia, News.com.au.

Lelaki berusia 28 tahun itu berkata dia daripada “keluarga kelas pekerja berpendapatan rendah…yang mengambil keputusan untuk membuat pendirian demi memastikan masa depan bangsa.” Gambar popular oleh jurugambar Reuters, Eric Gaillard itu menjadi simbol kepada peristiwa yang menyaksikan 84 orang terbunuh apabila sebuah trak melanggar orang ramai, kata Reuters.

New Zealand bukan pilihan asal, tetapi negara itu menjadi sasaran kerana ia mempunyai persekitaran seperti negara-negara lain di Barat, katanya. Dia menggambarkan serangannya sebagai “membalas dendam terhadap penjajah” atas ratusan ribu kematian di tangan “penjajah asing” di Eropah sepanjang sejarah mereka dan “atas perhambaan jutaan orang Eropah yang diambil dari negeri masing-masing oleh pedagang Islam” dan ribuan orang Eropah yang terbunuh dalam serangan pengganas di serata benua itu.

“Tetapi sebaik sahaja tiba di Perancis, aku dapati cerita-cerita itu bukan sahaja benar tetapi dikecilkan. Di setiap kota Perancis, di setiap pekan, ada penjajah di situ.”

 

Thank you for your comment. Your comment will be published after being reviewed.
Please try again later.
We have summarized this news so that you can read it quickly. If you are interested in the news, you can read the full text here. Read more:

 /  🏆 5. in TECHNOLOGY

Technology Technology Latest News, Technology Technology Headlines