Malaysia jajarkan pendekatannya terhadap tatakelola kecerdasan buatan

  • 📰 theSundaily
  • ⏱ Reading Time:
  • 43 sec. here
  • 2 min. at publisher
  • 📊 Quality Score:
  • News: 21%
  • Publisher: 51%

Technology Technology Headlines News

Technology Technology Latest News,Technology Technology Headlines

KUALA LUMPUR: Malaysia sedang menjajarkan pendekatannya terhadap tadbir urus kecerdasan buatan (AI) dengan kemunculan model kawal selia teknologi itu ...

: Malaysia sedang menjajarkan pendekatannya terhadap tadbir urus kecerdasan buatan dengan kemunculan model kawal selia teknologi itu seiring dengan peningkatan gesaan untuk tatakelola yang berkesan, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof.

Kebimbangan etika berkenaan AI mendapat perhatian sejagat dan di Malaysia, pertimbangan kerajaan bagi sebuah kerangka kawal selia untuk AI adalah satu langkah penting ke arah penggunaan teknologi ini secara beretika,” katanya ketika merasmikan Persidangan Kecerdasan Buatan UK-MY 2023 yang dianjurkan bersama oleh MOSTI dan Suruhanjaya Tinggi British di Kuala Lumpur, hari ini.

Fadillah berkata melalui MOSTI, satu siri dialog awam dengan tokoh industri sedang diaturkan untuk memudah cara program pemahiran semula dan peningkatan kemahiran serta usaha ini menyasarkan untuk mengubah kemahiran tenaga kerja sedia ada dan melakukan penyesuaian terhadap keperluan teknologi AI. UK-MY AI 2023 akan menjadi pemangkin untuk perubahan positif bagi AI di Malaysia dan melakar laluan baharu ke arah capaian pasaran yang lebih meluas, kata Fadillah.

 

Thank you for your comment. Your comment will be published after being reviewed.
Please try again later.
We have summarized this news so that you can read it quickly. If you are interested in the news, you can read the full text here. Read more:

 /  🏆 25. in TECHNOLOGY

Technology Technology Latest News, Technology Technology Headlines